سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقدمت نور باران

نهایت عشق

از فردوس اعلی طبق طبق نور می‌آورند و آسمانیان از برای آمدنت طاق نصرت می‌بندند از اطلسی‌های بهشتی، پیچک‌ها شانه به شانه هم میدهند و بستری آماده می‌کنند از  برای جلوس تو... می‌آیی و شور آمدنت ملائک و فرشتگان آسمانی را به هلهله شادی می‌خواند.

آمدی و ساقی چشمانت جام وجود را از شراب نگاهت لبریز کرد .تو آمدی که نشان لطف خدایی برای ما که رضایت را از رضایت خدای تو از تو وام گرفته‌ایم.

صدای بال ملائک را از فراز خانه میشنوم و عطر مست کننده یاس فاطمی‌ات را از اتاق تکتم استشمام می‌کنم.

به خود می‌آیم و خویش را در صحن حرمت می‌بینم، در روضه شریفه‌ات و اینک... مقابلم ضریح توست که مرا به خود می‌خواند، آوای ملکوتی که از گلدسته‌های صحن می‌آید هلهله شادی ملائک را برایم ترجمه می‌کند...

امروز روز میلاد تو آمدهام تا در کنار پنجره فولاد لنگر افکنم، آمده‌ام تا  مس قلب تیره‌ام را با کیمیای نگاهت طلا کنم. صدای بال ملائک... آری صدای بال ملائک است، خوب که گوش می‌سپارم در می‌یابم که ترجمان صدای بال ملائک است... اینک حرمت بیت المعمور عشق است، پیاله‌ای دانه می‌گیرم و برای کبوتران حرمت بر زمین میافشانم .

اشک، شوق، عشق، دلدادگی و... محتاج بودن! به تو محتاج بودن و در کوی تو پرواز کردن! پرنده دلم را به میان کبوتران حرمت می‌فرستم تا کنج آسمان ضریحت آشیانه کند و دعا می‌کنم تو او را بپذیری و دعایش کنی و قلب بیمارم را شفا بخشی. تو را دارم و همین مرا کافی است!


بانوی کرامت

                            بانوی کرامت

کویر براى حضورت نورانى مى شود وپنجره هابه شوق رویت، نیمه شبى رابه سوى خورشید باز نمى شوند . کوچه پس کوچه هاى قم به یمن حضورت نورانى مى شوند و سروهاى آزاد به احترامت قیام مى کنند.

آرام آرام، بر پهنه کویر حضور پرولایت شکوفه مى دهد ; غربت به یمن غریب معنامى یابد.

دلم مى خواهد برایتان از بانویى سخن بگویم که خیال سبزتان نیمه شبى بر اقامه سبزش سلام مى دهدو در آینه حرمش چهره آراید.

برایتان از بانویى سخن مى گویم که همانند زینب (س) که براى قیام قربانى داد و خورشید عاشورا را با صبرش تعریف کرد، او هم با قدمهاى پرحیاتش، به سرزمین کویرى قم حیات بخشید ودر رگ ایرانیان خون حمایت از ولایت را جارى ساخت.

برایتان از بانویى سخن مى گویم که به یمن حضورش، شهر قم، مرکز صدور علم ودانش علوى شد و محل رشد وبالندگى .

برایتان از بانویى سخن مى گویم که بارگاه زیبایش، پناهگاه دل هاى عاشقى است که شب هاى چهارشنبه در جمکران بیتوته مى کنند. به نیابت از شیعه در نیمه شب هاى کویرى قم، سربرآستان حرم حضرت دوست مى سایند و براى ظهور گل نرگس دعا مى کنند و از بانوى کرامت، براى شکوفه دادن درخت اجابت استمداد مى طلبند.

معصومه

معصومه تفسیر معصومیت است که روزگارى در مدینه طلوع کرد، معصومه اقامت غربت است در روزگار غربت نگاه ها، معصومه تفسیر بلند تبعیت است از ولایت .

معصومه نگاه سبزى است که از معصومیت سرچشمه مى گیرد، معصومه، روزگار دلداگى است واز غربت به قربت رسیدن .

معصومه ترجمان بلند عاشوراست و قصه با زینب هم سفرشدن .

معصومه فلسفه شیدایى است و غزل ماندن و بودن، معصومه نگین ایران است که درقم، شهر اقامه مى درخشد .

معصومه ضریت بالاى ارادت به ولایت است، معصومه، قصه بلند مدینه تامشهد است .

معصوم انتهاى متبلور است. معصومه سرسلسله تنهایى است، معصومه فانى فى الله است.

 


برگ پانزدهم

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت شهادت ششمین قرآن ناطق و پیشوای معصوم شیعه، امروز گوشه‌ای دیگر از برنامه‌های موسسه قرآن کریم را در ماه مبارک رمضان به اطلاعتان می‌رسانم.

برگزاری محافل انس با قرآن کریم در مناطق مختلف کشور آلبانی، که این برنامه‌ها به دنبال تقاضاهای مکرر کمیته‌ی مسلمانان و مفتیان و مدرسان مناطق مختلف کشور  و  با هدف ایجاد فضای قرآنی در کشور برای جذب مخاطبان بیشتر و نیز تقویت بسترهای آموزشی در شهرهای مختلف و مهم آلبانی طراحی و اجرا گردید.

 

برات (شهر هزار پنجره)

برات، زادگاه برادران فراشری از ادبای مشهور آلبانیایی، یکی از شهرهای مهم جنوب این کشور است که از اهمیت دینی و فرهنگی بسیاری برخوردار می‌باشد، از جمله‌ی آن می‌توان به وجود مساجد و مدارس دینی فعال، تکیه‌ی باستانی خلوتیه و... اشاره کرد. موسسه قرآن کریم در این شهر مهم با تشکیل 6 کلاس آموزش قرآن کریم در سطح خوب و توزیع ماهیانه 150 نسخه از نشریه‌ی کشیلا فعال بوده و به لطف الهی از جایگاه مطلوب و معتبری برخوردار است. لذا با توجه به اهمیت این منطقه و لزوم تثبیت موقعیت موسسه، از اوایل ماه شعبان رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای اجرای مراسم قرآنی به منظور ایجاد فضای بهتر برای حضور در این منطقه با مفتی این شهر آغاز و بحمدالله در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان این مراسم با حضور مفتی و جمعی از استادان و حافظان و قرآن آموزان منطقه ( از شهرهای برات، لوشنیا و کوچووا )، با برنامه‌های متنوعی برگزار شد.

بخش  های مختلف برنامه :

o                        پخش فیلم قرائت قاریان ایرانی و مصری

o                        تلاوت قرآن کریم توسط یکی از حافظان قرآن اعزامی از کشور ترکیه

o                        اجرای مسابقه‌ فرهنگ قرآنی به صورت حضوری

o                        سخنرانی مفتی برات و تجلیل فراوان وی از فعالیت‌های موسسه در شهر و روستاهای  منطقه‌ برات

o                        قرائت قرآن کریم و سخنرانی توسط مدیر موسسه

o                        سخنرانی معاون موسسه شیخ عباس در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌های موسسه

o                        اجرای اذان و دعای قرآنی توسط مدیر موسسه

o                        پذیرایی افطاری

o                         اهدای جوایز به نفرات برتر مسابقه‌ی حضوری 

o                        اهدای هدیه‌ای از سوی موسسه به مفتی برات آقای مراد دورا

o            یاد آور می‌شود به دنبال اجرای این مراسم، تقاضای افتتاح ٤ کلاس قرآنی جدید در شهر برات توسط مفتی این شهر به موسسه رسیده که برای بررسی در دستور کار شورای آموزشی قرار گرفته است.

بخش‌هایی از این مراسم قرآنی به صورت زنده از طریق برنامه‌ی نسیم رحمت در رادیو ناسیونال پخش گردید که مورد استقبال شنوندگان این برنامه و حضار مراسم قرار گرفت.

 


برگ چهاردهم

Flladi I meshires      نسیم رحمت

نامی زیبا و با معنی، ولی فقط یک نام نیست، بلکه خاطره‌ای است بسیار به ‌یادماندنی برای ما و مسلمانان آلبانی. در ماه مبارک رمضان سال 1383 به همت موسسه‌ی قرآن کریم برنامه‌ای با همین نام از رادیو‌ی پر طرف‌دار ناسیونال آلبانی پخش می‌گردید که بسیاری از مسلمانان و روزه‌داران را به‌ویژه از نسل جوان به خود جذب می‌نمود و آن‌ها از داشتن این نعمت اول خدای بزرگ را شکر می‌کردند و بعد هم از موسسه‌ی قرآن که هر از چندی با برنامه‌ای تازه روح جدیدی را در جامعه‌ی مسلمانان می‌دمید، سپاس‌گزاری می‌کردند. امروز خواستم اطلاعاتی از این برنامه‌ی پر طرفدار برایتان بازگو نمایم که امیدوارم مورد توجه شما قرار گیرد.

* اجرای برنامه‌های زنده‌ رادیویی (نسیم رحمت):

 به حول و قوه‌‌ی الهی و به دنبال استقبال پرشور از برنامه زنده‌ی رادیویی نسیم رحمت در سال گذشته، و در راستای اجرای سیاست استفاده از وسایل و ابزار موثر تبلیغی ، از آخرین روز ماه شعبان امسال پخش سلسله برنامه‌های زنده‌ رادیویی با عنوان ( نسیم رحمت 2 ) توسط این موسسه آغاز گردید.

 این برنامه‌ها همه ‌روزه به مدت 60 دقیقه قبل از افطار و با بخش‌های متنوع قرآنی از رادیو ناسیونال  پخش می‌شد.

از ویژگی‌های این برنامه‌ قرآنی زنده می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

·       استفاده از روش‌های جذاب برنامه‌سازی قرآنی که در این کشور تازه بوده و مورد استقبال قرار گرفته است.

·    استفاده از نیروهای جوان و تربیت شده‌ موسسه و نیز شخصیت‌های قرآنی و دینی باتجربه در طراحی، اجرا و کارشناسی برنامه‌ها به منظور ایجاد اعتماد به نفس، الگودهی و کادر سازی

·       ایجاد فضای معنوی مناسب با عنایت به نزدیکی زمان برنامه ها با وقت شرعی مغرب و افطار ماه مبارک رمضان

·       جذب مخاطبان جدید از طریق تماس با این برنامه و مراجعه‌ی مستقیم به موسسه

·    تقدیر و تشکر رییس کمیته‌ی‌ مسلمانان و بسیاری از استادان قرآن و خانواده‌های قرآن آموزان از موسسه به خاطر اجرای این برنامه‌ها

 

 


برگ سیزدهم

مناسب دیدم گوشه‌هایی از فعالیت‌های موسسه‌ی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان را برایتان بازگو کنم.

*  سومین  حضور آلبانی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران _ رمضان المبارک 1426

به دنبال تجربه‌ی موفق حضور دوساله در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که همه ساله در ماه مبارک رمضان و به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار می‌شود، از ابتدای ماه شعبان، آمادگی برای این حضور شروع شد. با همکاری و هماهنگی‌های  موثر سفارت ج.ا.ا و بنیاد فرهنگی سعدی، آقای پروفسور دکتر خیری شیهو از همکاران علمی موسسه به این نمایشگاه اعزام گردید.

بیوگرافی مختصر پروفسور دکتر خیری شیهو

تاریخ و محل تولد: 1942م -  شهر پشکوپی در شمال آلبانی

مدارک تحصیلی: دکترای ادبیات انگلیسی و آلبانی و فوق لیسانس تربیت مدرس ادبیات و روانشناسی - دارای درجه‌ی پروفسوری در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی و آلبانی -  دارنده‌ی نشان عالی ادبی (نعیم فراشری)

شغل: استاد دانشگاه تیرانا  -  عضو هیأت علمی دانشکده‌ی زبان و ادبیات   عضو آکادمی علوم آلبانی   مترجم انگلیسی و ویرایشگر عالی همکار سازمان جهانی امداد اسلامی   عضو هیات علمی دانشگاه انگلیسی لندن

سوابق قرآنی :

- تالیف کتاب معجم مفردات قرآن کریم به زبان شیپ

- ویرایش کتاب تفسیر " زبده مفاهیم القرآن الکریم"   اثر حافظ ابراهیم دالیو، ناشر: موسسه‌ی قرآن کریم آلبانی

- ویرایش کتاب حق تلاوت" روشی نو در ارائه قوائد تجوید " ، ناشر : موسسه‌ی قرآن کریم آلبانی

- عضویت در گروه پژوهش موسسه‌ی قرآن کریم آلبانی

- ترجمه‌ی کتاب کلیدهای فهم زبان قرآن به سفارش موسسه‌ی قرآن کریم آلبانی ( در دست اجرا )

- تالیف جزوه " اسلام، قرآن و پیامبر در نگاه دیگران "

- ترجمه و ویرایش بیش از 2000 صفحه کتاب و مقاله در موضوعات دینی و قرآنی از انگلیسی به آلبانی

 

سوابق علمی :

- تالیف بیش از 20 کتاب علمی و تحقیقی

- تالیف بیش از 50 مقاله علمی و ادبی

- معاون طرح قاموس زبان معاصر آلبانی ( تحقیق درجه‌ی اول علمی کشور)

- تالیف قاموس انگلیسی   آلبانی ( با 20000 مدخل )

- عضو هیات اعطای گواهینامه‌های عالی علمی

- ویرایش قاموس عربی آلبانی ( 3 حرف )

- تسلط به زبان انگلیسی و روسی

 

برنامه‌های انجام شده در نمایشگاه:

1.                       نمایش کتب و آثار قرآنی در غرفه‌ی آلبانی

2.                       نمایش ماهنامه‌ی کشیلا (20 شماره)

3.                       معرفی تولیدات مکتوب و سمعی و بصری موسسه‌ی قرآن آلبانی              

4.            انجام بیش از 15 مصاحبه توسط میهمان اعزامی با شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی، جراید و سایت های اینترنتی

5.             شرکت میهمان اعزامی در برنامه‌های جبنی نمایشگاه اعمّ از: کنفرانس های موضوعی قرآنی و ارائه‌ی مقاله‌ با عنوان تاملی بر مفاهیم و مفردات قرآن کریم، بازدید از مراکز فرهنگی و علمی، زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره)، شرکت در مراسم افطاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازدید از موزه‌ی فرهنگی کاخ سعد آباد و...

6.                       معرفی جامع فعالیت‌های موسسه‌ی قرآن کریم در نشست ها و در غرفه

7.             دیدار با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای شعاعی و ذکر فعالیت‌های قرآنی و تاثیر گذاری موسسه در کشور آلبانی و  ارائه‌ی پیشنهادهایی به ایشان 

بازتاب نمایشگاه در آلبانی و برنامه های پس از آن:

- دیدار میهمان اعزامی با سفیر محترم ج . ا . ا جناب حاج آقای بی آزار در محل سفارت و ارائه‌ی گزارش سفر

- تهیه‌ی مقاله‌ای با عنوان : ایران و تمدن ایرانی ( گزارش سفر به ایران ) و چاپ در روزنامه‌ی KORRIERI

- مصاحبه میهمان اعزامی با ماهنامه‌ی قرآنی کشیلا                                                

- شرکت میهمان اعزامی در برنامه‌ی زنده‌ی قرآنی نسیم رحمت در رادیو ناسیونال و ارائه‌ی گزارش برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

- بیان خاطرات و دستاوردهای سفر قرآنی به ایران اسلامی توسط پروفسور خیری شیهو در جمع همکاران و مدرسان موسسه

بازتاب حضور آقای دکتر خیری شیهو در خبرگزاری‌ها:

http://www.iqna.ir/NewsBodyDesc.asp?ProdID=31813&lang=fa

http://www.iqna.ir/NewsBodyDesc.asp?ProdID=31745&lang=fa

http://www.yjc.ir/Negaresh_Site/Fullstory/?Id=63478

 


برگ دوازدهم

ماه رمضان به پایان رسید و ما ماندیم کارنامه‌ی اعمال ما در این ماه.

آیا توانستیم حظ کافی و وافی را از لحظات و دقائق این ماه پربرکت ببریم؟

 ما هم در این نقطه از زمین خدا ( که باید با 12 ساعت بی‌برقی‌اش بسازیم ) سعی کردیم از این لحظات استفاده کنیم تا بتوانیم مورد توجه حضرتش قرار گیریم. انشالله به‌زودی برنامه‌های ماه رمضان در آلبانی را برایتان خواهم نوشت.

اما امروز یکشنبه 22 آبان 84 است و من چند دقیقه‌ای فرصت پیدا کردم تا این مطالب را بنویسم. چون دوست داشتم شما هم مانند من از این حال و هوا که امروز در موسسه‌ی قرآن برپاست آگاه شوید و مطمئنا شاد.

 به قول قدیمی‌ها ما هم روز جمعه به مکتب آمدیم. برای مزاح عرض کردم. امروز در موسسه‌ی قرآن شور و غوغایی به پاست که جای همه‌ی شما خالیست. گروه گروه بچه‌ها و بزرگترها می‌آیند و می‌روند.برای چه؟

چون امروز روز برگزاری مرحله‌ی نهایی سومین دوره‌ی مسابقات سراسری در آلبانی است. و بحمدالله استقبال بیش از سال‌های گذشته بوده است. و آمارها 1148 نفر و 27% رشد را نسبت به دوره‌ی دوم نشان می‌دهد. و ما از این بابت خدا را شکر می‌کنیم. در اتاق‌ سمت راست که در واقع کلاس ما است محل برگزاری برای آقایان و اتاق سمت چپ که در واقع اتاق خانم صبریه و آلماست (همکاران موسسه) برای خانم‌ها در نظر گرفته شده است. اتاق‌ها خیلی زیبا و جذاب با پوسترهای مربوط به مسابقه و گل و قرآن و ... آراسته شده‌اند. هیات داوران متشکل از آقایان اسدی، فائق کاسولی، یتمیر چلا، شیخ عباس مریا و خانم‌ها ویولتسا فیزا و بنده‌ی حقیر این امر خطیر را به عهده دارند.

باور کنید بدون اغراق می‌گویم وقتی آوای قرآن را از زبان این هم‌دینانمان می‌شنوم، وقتی می‌بینم چند نفر در یک طرف با قرآنی ایستاده‌اند و خود را برای امتحان آماده می‌کنند، وقتی می‌بینم دختر 7 ساله‌ای روسری به سر آیات سوره‌ی توحید را با لحن عربی می‌خواند، وقتی می‌بینم خانمی حدوداَ 50 ساله سوره‌ی یس را با همان لهجه‌ی شیرین خودش تلاوت می‌کند، وقتی صدای خوش اذان از آن طرف به گوش می‌رسد، وقتی می‌بینم دخترهایی جوان با ظاهری اسلامی در این کشور به نام مسلمان، تفسیر سوره‌ی حجرات و... را به خوبی شرح می‌دهند، از شادی در پوستم نمی‌گنجم و از این‌که تلاش‌های موسسه‌ی قرآن جمهوری اسلامی به بار نشسته، خاضعانه با تمام وجود سجده‌ی شکر به جای می‌آورم.

موسسه‌ی قرآن از 15 ماه شعبان پوستر تبلیغی مسابقات در قطع A3   و به صورت چهار رنگ طراحی و چاپ کرد و با درج اطلاعیه و پوستر در روزنامه‌ی کثیرالانتشار شکولی SHEKULLI، در ماهنامه‌ی نوراسلام  DRITA ISLAMEارگان کمیته‌ی مسلمانان آلبانی، ماهنامه‌ی پند KESHILLA    ارگان مؤسسه‌ی قرآن کریم، مجله‌ی فامیلیا   FAMILIJA و همچنین پخش آگهی از رادیو ناسیونال آلبانی و کانال سراسری تلویزیونی اخبار 24 ساعته‌  NEWS 24  و ارسال پوستر مسابقات به کلیه‌ی مدارس اسلامی، مراکز قرآنی، مساجد و تکایای علوی سراسر کشور به امر تبلیغ سومین دوره‌ی سراسری مسابقات قرآن کریم در آلبانی پرداخت.

 

همچنین رشته‌های این دوره از مسابقات به قرار زیر است:

* قرائت قرآن کریم

* حفظ قرآن کریم در مقاطع: ( یک جزء -  پنج جزء -  ده جزء -  بیست جزء -  کل قرآن )

* اذان

* ترجمه‌ و تفسیر سوره حجرات

* خوشنویسی آیه‌ی 29 سوره‌ی فتح ( آیه‌ای که تمام حروف الفبا در آن به کار رفته و در اوصاف یاران راستین پیامبر اکرم(ص) می‌باشد.)

* نقاشی و طراحی از مفاهیم دینی و قرآنی

* کارهای دستی هنری با الهام از مفاهیم آیات قرآنی

* اجرای سرودها و مدائح دینی به صورت گروهی

* شعر

* قصه نویسی با موضوعات دینی و قرآنی

* تدریس قرآن

* حفظ و ترجمه‌ی احادیث

* مقالات قرآنی

* خطابه

مرحله مقدماتی مسابقات:

پس از انجام جلسات توجیهی برای مدرسان و داوران مرحله‌ی مقدماتی و تحویل فرم‌های داوری به آنان، مرحله‌ی مقدماتی مسابقات به مدت یک هفته (از ۲۱ تا ۲۷ رمضان المبارک) در بیش از 60  شهر و روستای کشور آلبانی برگزار و نفرات برتر رشته‌های مختلف این مرحله به مؤسسه معرفی شدند.  هم‌اینک افراد یاد شده در مرحله‌ی نهایی این مسابقات به مدت ۲ روز در محل موسسه‌ی قرآن کریم در شهر تیرانا در حال رقابت با یکدیگر می‌باشند.

 


برگ هشتم

ب) بخش پژوهش:

لزوم تقویت سطح آشنایی مردم آلبانی با معارف قرآنی و دینی، موسسه را برآن داشت که با تشکیل بخش‌پژوهش، و با اجرای طرح های تحقیقی متناسب به فعالیت در عرصه‌ی خدمات رسانی علمی به قرآن پژوهان و علاقه‌مندان معارف دینی بپردازد. برخی از این فعالیت‌ها عبارت است از:

- تألیف و ترجمه‌ی کتب قرآنی:

تاکنون تعداد  14 عنوان کتاب در شمارگان مجموعی35000 نسخه به همت موسسه منتشر شده است:

·       روش حفظ قرآن کریم

·       آلبوم دو رسانه‌ای آموزش قرائت قرآن کریم ( کتاب و 4 کاست)

·       حق تلاوت، روشی نو در ارائه‌ی قواعد تجوید قرآن کریم

·       برگزیده‌ی اعمال و ادعیه‌ی رمضان المبارک

·       منور‌العقول ( 40 حدیث نبوی در مورد فضایل قرائت، حفظ و تعلیم قرآن مجید)

·       دعای کمیل که توسط مفتی سابق تیرانا ترجمه شده است.

·       برگزیده‌ی سیره‌ی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)

·    303 کلمه از امام علی (ع) به قلم مرحوم حافظ علی کورچا از علما و ادبای کشور آلبانی که توسط بخش پژوهش موسسه احیا و منتشر گردید.

·    تفسیر قرآن کریم به قلم مرحوم حافظ ابراهیم دالیو از شخصیت‌های برجسته‌ی علمی در سده‌ی اخیر که توسط بخش پژوهش موسسه احیا و منتشر گردید.

·       نعمت الهی ( بررسی فلسفه و فضایل ماه مبارک رمضان در آیات و روایات)

·        ترجمه و شرح عقائدالامامیه ( محمدرضا المظفر)

·       وادی عاشقان ( بررسی فلسفه و فضایل کنگره جهانی حج در آیات و روایات همراه با ترجمه‌ی دعای شریف عرفه)

·       حجاب سعادت نه شقاوت

·       عطر گل در سیره‌ی عملی پیامبراکرم(ص)

کتب در دست چاپ:

·       درسنامه‌ی علوم قرآنی

·       آداب الاسلامیه ج 1

·       تفسیر الامثل ( حمد و حجرات )

·       روش تدریس قرآن کریم

·       حفظ موضوعی جلد اول ( ابعاد وجودی انسان در قرآن )

 - تألیف و ترجمه مقالات قرآنی:

این مقالات با محوریت محتوایی قرآن کریم به مناسبت‌های مختلف تهیه و در روزنامه‌ها و مجلات معتبر آلبانی به چاپ رسیده است.

·       عناوین برخی از این مقالات عبارت‌است از :

·       حج و قربان

·       ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و هفته‌ی وحدت

·       فضائل ماه مبارک رمضان

·       عید سعید فطر

·       حضرت مریم و فرزندش در قرآن کریم

·       فضایل شب قدر

·       موضوعات اخلاقی و ...