سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برگ دوازدهم

ماه رمضان به پایان رسید و ما ماندیم کارنامه‌ی اعمال ما در این ماه.

آیا توانستیم حظ کافی و وافی را از لحظات و دقائق این ماه پربرکت ببریم؟

 ما هم در این نقطه از زمین خدا ( که باید با 12 ساعت بی‌برقی‌اش بسازیم ) سعی کردیم از این لحظات استفاده کنیم تا بتوانیم مورد توجه حضرتش قرار گیریم. انشالله به‌زودی برنامه‌های ماه رمضان در آلبانی را برایتان خواهم نوشت.

اما امروز یکشنبه 22 آبان 84 است و من چند دقیقه‌ای فرصت پیدا کردم تا این مطالب را بنویسم. چون دوست داشتم شما هم مانند من از این حال و هوا که امروز در موسسه‌ی قرآن برپاست آگاه شوید و مطمئنا شاد.

 به قول قدیمی‌ها ما هم روز جمعه به مکتب آمدیم. برای مزاح عرض کردم. امروز در موسسه‌ی قرآن شور و غوغایی به پاست که جای همه‌ی شما خالیست. گروه گروه بچه‌ها و بزرگترها می‌آیند و می‌روند.برای چه؟

چون امروز روز برگزاری مرحله‌ی نهایی سومین دوره‌ی مسابقات سراسری در آلبانی است. و بحمدالله استقبال بیش از سال‌های گذشته بوده است. و آمارها 1148 نفر و 27% رشد را نسبت به دوره‌ی دوم نشان می‌دهد. و ما از این بابت خدا را شکر می‌کنیم. در اتاق‌ سمت راست که در واقع کلاس ما است محل برگزاری برای آقایان و اتاق سمت چپ که در واقع اتاق خانم صبریه و آلماست (همکاران موسسه) برای خانم‌ها در نظر گرفته شده است. اتاق‌ها خیلی زیبا و جذاب با پوسترهای مربوط به مسابقه و گل و قرآن و ... آراسته شده‌اند. هیات داوران متشکل از آقایان اسدی، فائق کاسولی، یتمیر چلا، شیخ عباس مریا و خانم‌ها ویولتسا فیزا و بنده‌ی حقیر این امر خطیر را به عهده دارند.

باور کنید بدون اغراق می‌گویم وقتی آوای قرآن را از زبان این هم‌دینانمان می‌شنوم، وقتی می‌بینم چند نفر در یک طرف با قرآنی ایستاده‌اند و خود را برای امتحان آماده می‌کنند، وقتی می‌بینم دختر 7 ساله‌ای روسری به سر آیات سوره‌ی توحید را با لحن عربی می‌خواند، وقتی می‌بینم خانمی حدوداَ 50 ساله سوره‌ی یس را با همان لهجه‌ی شیرین خودش تلاوت می‌کند، وقتی صدای خوش اذان از آن طرف به گوش می‌رسد، وقتی می‌بینم دخترهایی جوان با ظاهری اسلامی در این کشور به نام مسلمان، تفسیر سوره‌ی حجرات و... را به خوبی شرح می‌دهند، از شادی در پوستم نمی‌گنجم و از این‌که تلاش‌های موسسه‌ی قرآن جمهوری اسلامی به بار نشسته، خاضعانه با تمام وجود سجده‌ی شکر به جای می‌آورم.

موسسه‌ی قرآن از 15 ماه شعبان پوستر تبلیغی مسابقات در قطع A3   و به صورت چهار رنگ طراحی و چاپ کرد و با درج اطلاعیه و پوستر در روزنامه‌ی کثیرالانتشار شکولی SHEKULLI، در ماهنامه‌ی نوراسلام  DRITA ISLAMEارگان کمیته‌ی مسلمانان آلبانی، ماهنامه‌ی پند KESHILLA    ارگان مؤسسه‌ی قرآن کریم، مجله‌ی فامیلیا   FAMILIJA و همچنین پخش آگهی از رادیو ناسیونال آلبانی و کانال سراسری تلویزیونی اخبار 24 ساعته‌  NEWS 24  و ارسال پوستر مسابقات به کلیه‌ی مدارس اسلامی، مراکز قرآنی، مساجد و تکایای علوی سراسر کشور به امر تبلیغ سومین دوره‌ی سراسری مسابقات قرآن کریم در آلبانی پرداخت.

 

همچنین رشته‌های این دوره از مسابقات به قرار زیر است:

* قرائت قرآن کریم

* حفظ قرآن کریم در مقاطع: ( یک جزء -  پنج جزء -  ده جزء -  بیست جزء -  کل قرآن )

* اذان

* ترجمه‌ و تفسیر سوره حجرات

* خوشنویسی آیه‌ی 29 سوره‌ی فتح ( آیه‌ای که تمام حروف الفبا در آن به کار رفته و در اوصاف یاران راستین پیامبر اکرم(ص) می‌باشد.)

* نقاشی و طراحی از مفاهیم دینی و قرآنی

* کارهای دستی هنری با الهام از مفاهیم آیات قرآنی

* اجرای سرودها و مدائح دینی به صورت گروهی

* شعر

* قصه نویسی با موضوعات دینی و قرآنی

* تدریس قرآن

* حفظ و ترجمه‌ی احادیث

* مقالات قرآنی

* خطابه

مرحله مقدماتی مسابقات:

پس از انجام جلسات توجیهی برای مدرسان و داوران مرحله‌ی مقدماتی و تحویل فرم‌های داوری به آنان، مرحله‌ی مقدماتی مسابقات به مدت یک هفته (از ۲۱ تا ۲۷ رمضان المبارک) در بیش از 60  شهر و روستای کشور آلبانی برگزار و نفرات برتر رشته‌های مختلف این مرحله به مؤسسه معرفی شدند.  هم‌اینک افراد یاد شده در مرحله‌ی نهایی این مسابقات به مدت ۲ روز در محل موسسه‌ی قرآن کریم در شهر تیرانا در حال رقابت با یکدیگر می‌باشند.