سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برگ ششم

 بکتاشیه در آلبانی

در ابتدا کمی در مورد علویان که در این منطقه و به‌ویژه در کشور آلبانی از جایگاهی درخور برخوردارند, صحبت خواهیم داشت.

مهم‌ترین طریقت علوی موجود در این کشور طریقت بکتاشیه است که اکثریت قریب به اتفاق علویان پیرو این فرقه‌اند. لذا در این مجال نگاهی گذرا به طریقت بکتاشیه خواهیم کرد:

بکتاشیه از طریقت‌های شیعی اثناعشری صوفی است که در آسیای صغیر، شبه‌جزیره‌ی بالکان، عراق و مصر و ...  پیروانی داشته است.

پایه‌گذار این طریقت سید محمود رضوی معروف به حاجی بکتاش ولی (646- 738 هجری‌قمری) از سادات رضوی و از مردم نیشابور بود که مرید شیخ احمد یسوی (562 هجری.قمری) عارف نام‌دار ترک در آسیای میانه و از مشایخ بزرگ صوفیه در قرن هشتم (ه.ق) بوده است.

بنابر مشهور حاج بکتاش از نوادگان امام رضا (علیه‌السلام) بود و به امام صادق (علیه‌السلام) ارادت فراوان داشت. بکتاشیها دارای آداب و رسوم ویژه‌ای هستند که یکی از آنها مراسم عاشوراست. این مراسم نیز در تکایای آلبانی برگزار می‌شود. در این مراسم اشعاری درباره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام، بهویژه امام حسین (علیه‌السلام)، به فارسی، ترکی و آلبانیایی خوانده می‌شود و  در دهه‌ی اول محرم هر روز مجلس ذکر برگزار می‌گردد.

آن‌ها در دههی اول محرم آب نمی‌نوشند و از خوردن گوشت و مشتقات آن چون تخم‌مرغ،‌ شیر و پنیر، خودداری می‌کنند. در روز عاشورا غذایی شیرین از گندم, کشمش و نشاسته و دارچین به نام «عاشوره» بین مردم توزیع میکنند.

البته در آینده به‌یاری خدا فصلی را به «عاشورا در آلبانی» اختصاص خواهم داد.