سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برگ چهارم

نگاهی به گسترش اسلام درکشورهای غربی

در سال ( 92/ق -711/م )  با عبور سردار ارتش اسلام طارق بن زیاد از تنگه جبل الطارق در راس لشکریانش, اسلام در اندلس ظهور نمود و جامعه مسلمان اندلسی پس از 9 قرن حیات در سال ( 1018/ق- 1609/م ) هنگامی که آخرین مسلمان اندلسی خاک این کشور را, به علت صدور فرمان اخراج از طرف پادشاه اسپانیا, ترک گفت به کلی از میان رفت. مسلمانان در دوران حکومت 903 ساله‌ی خود در اندلس تمدن اسلامی را شکوفا کردند. از راه اندلس شمایی از فرهنگ و تمدن اسلامی به اروپا راه یافت و توجه اروپاییان به علوم و دانش اسلامی, رنسانس را در این قاره ایجاد کرد. تحولات فرهنگی و علمی اروپا تحت تاثیر تمدن و فرهنگ اسلامی, در مراکزی پدید آمد که ارتباط نزدیکی با جهان اسلام داشتند, مانند حوزه‌‌ی اسپانیا و حوزه سیسیل در شرق مدیترانه. مسلمانان در سیسیل 419 سال حکومت کردند. ولی به دست اروپاییان قتل عام شدند.

مرکز مهم دیگر مسلمانان در اروپا جزیره کرت بود. در سال ( 213/ق- 827/م ) پناهندگان مسلمان از اندلس در جزیره کرت ساکن شدند, لیکن در طول تاریخ مسلمانان تمام ساکنان جزیره‌ی کرت یونانی زبان و تحت ظلم و فشار دولت یونان بودند و در سال ( 1923/م-1302/ش ) پس از موافقت بین یونان و دولت لائیک آتاترک کلیه مسلمانان جزیره‌ی کرت به ترکیه رانده شدند.

اروپاییان که خود را نماینده «دارالمسیحیت » می دانند در طول تاریخ این استراتژی را با شدت و تعصب خاصی دنبال کرده‌اند که در قاره اروپا حتی یک کشور, کاملا در اختیار مسلمانان نباشد. به این لحاظ دارالمسیحیت اروپایی در قرن بیستم, پس از جدا کردن کشورهای اروپایی دارای اکثریت مطلق جمعیت مسلمان مانند بوسنی, آلبانی و کوزوو از خلافت عثمانی ترکیه بر این کشورها خشن‌ترین نظام‌های کمونیستی را مسلط کردند و کمونیست‌ها کوشیدند مسلمانان و اسلام را در این کشورها کاملا نابود کنند. لیکن مسلمانان این کشورهای اسلامی در حکومت هفتاد ساله کمونیست‌ها با ایثار و فداکاری از اسلام دفاع کردند و در اواخر قرن بیستم این کشورها از تسلط نظام کمونیستی آزاد شدند. اما مدعیان دروغین آزادی و حقوق بشر در اروپا مسلمانان مظلوم بوسنی, آلبانی و کوزوو را به بدترین شکل قتل عام کردند که این جنایت‌های اخیر اروپاییان علیه مسلمانان اروپایی در تاریخ بشر سابقه ندارد.

در قرن نوزدهم و بیستم میلادی کشورهای استعمارگر اروپایی با برتری قدرت نظامی موفق شدند بیشتر جهان اسلام را مستعمره خود سازند. این کشورها در دوران تسلط مستقیم خود بر جهان اسلام کوشیدند ساختار فرهنگی و اقتصادی جهان اسلام را تغییر دهند و آنها را در تمام زمینه‌ها به غرب وابسته کنند.