سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برگ یازدهم

- برپایی نمایشگاه‌های قرآن کریم:

برای نخستین بار در کشور آلبانی، نمایشگاه قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان 1423 در محل تالار موزه‌ی ملی شهر تیرانا برپا گردید. مراسم افتتاحیه‌ی این نمایشگاه با حضور جمعی از شخصیت‌های دینی، علمی و فرهنگی آلبانی و جمع کثیری از مشتاقان قرآن کریم با برنامه‌های متنوع قرآنی برگزار گردید.

دومین نمایشگاه قرآن کریم در آذر ماه سال 1383 در محل تالار ارتش تیرانا و سومین نمایشگاه در شهر لژا در هفته حج برگزار گردید.

بخش‌های نمایشگاه:

1-   آثار مکتوب شامل نسخ خطی و ارزشمند قرآن و کتب تفسیری که مردم مسلمان منطقه با تحمل زحمات فراوان در دوران اختناق رژیم کمونیستی با عشق و علاقه از آن‌ها نگهداری نمودند، کتب جدید قرآنی و نمونه‌های مصاحف چاپ شده در ایران و منطقه‌ی بالکان

2-       بخش نرم افزارهای قرآنی

3-       معرفی فعالیت‌ها و تولیدات موسسه‌ی قرآن کریم

4-   بخش هنری شامل آثار قرآنی خوشنویسان ایرانی، تابلوهای عکس‌های طبیعی مرتبط با آیات قرآنی، پوسترهای قرآنی و ...

5-       بخش سمعی و بصری نمایشگاه

6-       بخش ویژه شامل آثار دست‌نویس یکی از علویون علاقه‌مند به قرآن کریم

7-       تاریخ و مناسک حج ابراهیمی در آیینه‌ی تصاویر

8-       آثار هنری و دستی قرآن آموزان و مدرسان تحت پوشش موسسه

- برپایی اردوها برای تقویت و شادابی روحیه‌ی قرآن آموزان موسسه

 

- فعالیت‌های سمعی و بصری:

این بخش تاکنون تعداد 24  عنوان کاست قرآنی و آموزشی و 18عنوان نرم‌افزار صوتی و تصویری  قرآنی در مجموع شمارگان 26000 عدد را به علاقه‌مندان عرضه نموده و به تازگی قسمت امانی این بخش نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

جدیدترین تولیدات این بخش، نخستین آلبوم کامل سرودهای دینی و قرآنی به زبان شیپ با عنوان " سلام بر ابراهیم" ، کاست سبک‌های اذان و مجموعه‌ی قصه‌های قرآنی برای نوجوانان است.

- انتخاب و اعزام تیم‌های قرآنی به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران:

تاکنون 3 تیم قرآنی با همکاری سفارت ج.ا.ا ، مرکب از حافظ کل، قاری و مفسر قرآن کریم از کشور آلبانی به دوره‌های بیستم تا بیست و دوم ( سال‌های 1382-1383-1384) این مسابقات اعزام شده که این امر علاوه بر معرفی کشور آلبانی در جمع کشورهای اسلامی، موجب تشویق و ایجاد انگیزه‌ی بیشتر در مدرسان و قرآن آموزان موسسه گردیده است.

- حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران:

با همکاری نهادهای ایرانی مستقر در منطقه و نیز ارگان‌های دینی آلبانی، فعالیت‌های قرآنی این کشور در یازدهمین و دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران ( رمضان‌المبارک 1424و  1425) به نمایش درآمد. در این نمایشگاه علاوه بر غرفه‌ی ویژه‌ی آلبانی، چند تن از شخصیت‌های علمی قرآنی این کشور نیز حضور داشتند.

- ساخت مسجد المصطفی (ص):

به دنبال تقاضای مکرر کمیته‌ی مسلمانان آلبانی و مردم مسلمان یکی از مناطق شمالی این کشور، ساخت یک باب مسجد، در این منطقه‌ی مستعد با حمایت برخی متبرعین ایرانی آغاز و هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارد. مراسم افتتاحیه‌ی این مسجد به حول و قوه‌ی الهی در روز عید سعید فطر انجام خواهد شد.

  


برگ دهم

ج) بخش تبلیغات :

بخش تبلیغات موسسه با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد بسترهای لازم برای پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی، فعالیت‌های قابل توجهی در آلبانی داشته که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

- اجرای برنامههای متنوع قرآنی:

تاکنون ده‌ها برنامه‌ی قرآنی اعم از حفظ، تلاوت، هم‌خوانی، تواشیح و سخنرانی توسط اساتید و قاریان ایرانی و بومی در مجامع و محافل مختلف علویون و اهل سنت کشور آلبانی اجرا گردیده است.

- برگزاری مسابقات مختلف قرآنی:

1- مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم:

تاکنون دو دوره ‌از این مسابقات با حضور جمع کثیری از علاقمندان قرآن از سراسر کشور در رشته‌های حفظ در مقاطع مختلف و قرائت قرآن کریم و اذان و ... در ماه مبارک رمضان 1424 اجرا گردید.

مرحله‌ی مقدماتی این مسابقات در مراکز استان‌ها و برخی از شهرهای آلبانی اجرا شده و مرحله‌ی پایانی و مراسم شکوهمند تجلیل از نفرات برگزیده در تیرانا برگزار گردید. هم‌اکنون مرحله‌ی مقدماتی سومین دوره‌ی این مسابقات با 14 رشته‌ی جدید در سه بخش شفاهی، کتبی و آثار هنری و تحقیقی در حال اجرا می‌باشد.

    2- مسابقات کتبی حج و قربان:

     این مسابقات با هدف ترویج مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در موضوعاتی چون حج و قربان، رمضان، میلادالنبی و ... به صورت کتبی از طریق درج در روزنامه‌های کثیرالانتشار برگزار می‌شود که مورد استقبال قابل توجه مردم به ویژه جوانان قرار گرفته است. از نفرات برتر این مسابقات در مراسمی به نحو شایسته تقدیر به عمل آمد.

3- مسابقه‌ی حفظ قرآن کریم( طرح یاسین ) :

با عنایت به علاقه‌ی فراوان مردم منطقه به قرائت و حفظ سوره‌های یس، واقعه و جزء سی‌ام و با هدف ارج‌گذاری به این سنت حسنه پس از تولید کاست قرائت این سوره‌ها با صدای قاری ممتاز کشورمان آقای احمد ابوالقاسمی همراه با ترجمه‌ی آن به زبان شیپ، تاکنون بیش از 100 نفر از جوانان و نوجوانان علاقه‌مند موفقبه حفظ این سوره‌ها شده و پس از قبولی در آزمون، به دریافت گواهینامه و جوایز قرآنی نایل گردیده‌اند.

- اجرای برنامه‌های قرآنی در رسانهها:

یکی از روش‌های موثر تبلیغی موسسه، استفاده از رسانه‌های فراگیر به ویژه رادیو برای انتقال معارف قرآنی به جامعه می‌باشد.

تاکنون بیش از 4500 دقیقه برنامه‌ی قرآنی شامل: ایراد سخنرانی و بیان تفسیر و مفاهیم قرآنی، تلاوت ترتیل کامل از قاریان مصری و ایرانی در طول روزهای ماه مبارک رمضان، برگزاری مسابقه‌ی فرهنگ قرآنی با جوایز ارزشمند، تلاوت قاریان ایرانی و بومی به صورت زنده و اجرای اذان پخش گردیده است. علاوه بر این برنامه‌ها در مناسبت‌های دینی نیز ویژه برنامه‌هایی تهیه و اجرا می‌گردد.

در همین راستا به تازگی سلسله برنامه‌ی قرآنی جدیدی با عنوان ( نسیم رحمت ) با بخش‌های متنوع آموزشی، تبلیغی، ارتباط زنده با مخاطبان و پاسخ به سوالات قرآنی و ... به صورت زنده و روتین هر روز به مدت 60 دقیقه قبل از افطار، در رادیو ناسیونال آلبانی اجرا می‌گردد.

 


قدر

قدر، شب مقدرات 

ترجمه‌ی سوره قدر: ما این قرآن عظیم الشان را (که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم و چه تو را به عظمت این شب قدر آگاه تواند کرد، شب قدر (به مقام و مرتبه) از هزار ماه بهتر و بالاتر است در این شب فرشتگان و روح (جبرئیل) به اذن خدا (بر مقام ولایت نبى و امام عصر (عج) از هر فرمان (و دستور الهى و سرنوشت مقدرات خلق را) نازل مى‌گردانند، این شب، رحمت و سلامت و تهنیت است تا صبحگاه. (شهود) ((شب قدر)) یا ((لیلة القدر)) مشهورترین نام این شب است. مفسران درباره این‌که چرا این شب را ((شب قدر)) گفته‌اند و ((قدر)) به چه معناست، سه معنا را انتخاب کرده‌اند:

1- قدر = شرف و منزلت

((مرحوم طبرسى)) گوید: ((از آن رو به این شب، قدر گفته‌اند که داراى شرف و پایه‌اى بلند و شانى عظیم است. مثل اینکه گویند: مرد داراى قدر; یعنى داراى شرف و منزلت. چنان‌چه قرآن مى‌فرماید: ((و ما قدروا الله حق قدره))، یعنى عظمت و شان خدا را آن‌گونه که باید به جا نیاوردند. ((ابوبکر وراق)) گوید: ((لان من لم یکن ذا قدر اذا احیاها صار ذاقدر)); آن شب را، قدر نامیدند، از این رو که انسان‌ها با زنده داشتن آن به قدر و منزلت مى‌رسند. دیگران نیز گفته‌اند: شب قدر است، زیرا کارهاى خدایى را در آن شب پاداشى بزرگ و گران سنگ است. گروهى دیگر نیز گفته‌اند: شب قدر است، چون کتابى گران‌بها بر پیامبرى بلند مرتبه و گرامى، براى امتى بلند پایه با دستان فرشته‌اى گران‌قدر نازل شده است.‌ در قدر و منزلت شب قدر همین بس که سوره مبارکه (قدر) در شان آن نازل شده است.

2- قدر = تنگی و ضیق

یکى از معانى (قدر) ضیق و تنگى است. این شب را از آن رو (قدر) گفته‌اند که زمین به واسطه‌ی کثرت فرود فرشتگان در آن شب، تنگ مى‌شود. زمین در این شب، سرشار از فرشتگانى است که تا سپیده دم، هم‌صدا با زمینیان به احیاى آن شب مى‌پردازند و به وظایف خویش مى‌رسند. در این زمینه قرآن کریم مى فرماید: (تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر).

3- قدر = تقدیر و اندازه‌گیرى

بسیارى از دانشمندان این معنا را پذیرفته‌اند; چون در این شب، همه چیز اندازه‌گیرى مى‌شود، به آن شب قدر گفته مى‌شود. از جمله مقدرات این شب، سرنوشت افراد، جامعه، حوادث و پیش آمدها مانند جنگ، زلزله، پیروزى، شکست، سعادت و شقاوت و...است. در این شب، سرنوشت افراد و جوامع و هر آن‌چه با سرنوشت انسان‌ها ارتباط دارد، بر اساس حکمت و مصلحت رقم مى‌خورد. (در او تقدیر و تفصیل کنند; هر کار که مشحون به حکمت است، نقص را بر او راه نبود و هر چه در آن سال خواهد بود  از آجال و اقسام، در این شب تقدیر کنند). از حضرت امام رضا (ع)، روایت شده است که: (...یقدر فیها ما یکون فى السنه من خیر او شر اومضره او منفعه او رزق او اجل و لذلک سمیت لیلة القدر) این شب را لیلة القدر نامیده‌اند، چون آن‌چه مربوط به سال است، از قبیل خوبى، بدى، زیان، سود، روزى (معیشت) و مرگ و ولادت در آن شب اندازه گیرى مى‌شود. امام صادق(ع)، خطاب به (ابوبصیر) فرمودند: (یا ابا محمد، یکتب وفد الحاجه فى لیلة القدر و المنایا والبلایا و الارزاق و ما یکون الى مثلها فى قابل فاطلبها فى احدى وثلاث); اى ابو محمد، در شب قدر حاجیان مشخص شده و پیشامدها و مرگ‌ها و روزی‌ها و آن‌چه مربوط به آن سال است تا سال آینده (شب قدر دیگر) رقم مى‌خورد; پس آن را در شب بیست و یکم و بیست سوم ماه جستجو کن البته این‌که خداوند بر پایه‌ی حکمت و مصلحت، تقدیر امور مى‌فرماید، به شایستگى و ظرفیت و حال افراد و جوامع بستگى دارد.

قدر، باران رحمتى است که در جویبار هر فرد و هر جمع به اندازه او جارى است. شخصیت افراد به گونه‌اى شکل گرفته که بعضى از آنان توان پذیرش جریان رودى وسیع از رحمت و برکت قدر را دارند و برخى دیگر، زمینه کمترى براى جذب رحمت و عنایت دارند; برخى، هیچ گونه آمادگى ندارند تا آن‌جا که زمینه وجودشان چون سنگى سخت و نفوذ ناپذیر است. حقیقت شب قدر از نوع حقایق قرآنى است و همان‌طور که قرآن شفا و درمان است، شب قدر نیز این‌گونه است: (و ننزل من القرآن ما هو شفا و رحمه للمومنین و لا یزید الظالمین الا خسارا).

 

شهادت مولای موحدان، امیرمومنان، قرآن ناطق، مولود کعبه و شهید محراب حضرت علی بن ابی طالب علی (ع) در لیالی قدر تسلیت باد.

 

 


برگ نهم

 تشکیل دارالتحقیق قرآن کریم

این دارالتحقیق شامل کتابخانه‌ی تخصصی علوم قرآنی با بیش از 1550 جلد کتاب و بانک نرم‌افزار با بیش از 300 عنوان که در موضوع خود در آلبانی بی‌نظیر است،در خدمت اهل تحقیق و مطالعه به ویژه معلمین قرآن می‌باشد.

 

                                                                          

                          

                                                                         

 

                       

- سایت قرآنی مؤسسه:

این سایت اینترنتی قرآنی با آدرس : www.quran114.com  اولین سایت قرآنی به زبان شیپ می‌باشد.

این سایت در بخش‌های ذیل به کاربران آلبانیایی تبار در سراسر منطقه و جهان سرویس دهی می‌کند:

·        معرفی مؤسسه:

در این بخش کاربران با اهداف و برنامه‌های موسسه آشنا می‌شوند.

·        کتب و تحقیقات:

هم اکنون متن کتاب‌های آموزش قرائت قرآن کریم، روش حفظ قرآن کریم و ترجمه‌و متن عربی دعای کمیل و چند کتاب دیگر در آن قرار دارد.

·        گالری تصویر:

گلچینی از تصاویر، تابلوهای نقاشی، مینیاتور و خوشنویسی قرآنی از هنرمندان جهان اسلام در این بخش قرار دارد.

·        گالری صدا:

چند قطعه تلاوت مجلسی قرآن کریم، مدایح، تواشیح و مناجات عرفانی شهید جاوید دکتر چمران(ره) با ترجمه‌ی شیپ در این بخش قرار دارد.

·        لینک:

در این بخش نیز چندین سایت قرآنی به زبان‌های فارسی- عربی و انگلیسی به صورت لینک در اختیار کاربر قرار گرفته است.

·        نشریات:

در این بخش تمامی شماره‌های ماهنامه‌ی قرآنی " پند Keshilla  "  برای استفاده‌ی کاربران قرار داده شده است.

- انتشار ماهنامه‌ی قرآنی:

با عنایت به فراوانی مخاطبین، مؤسسه بر آن شد تا با انتشار نشریه‌ای قرآنی، حجمی از آموزش معارف قرآن کریم را از این طریق به تشنگان تعالیم انسان‌ساز وحی منتقل نماید.

نام این نشریه (KESHILLA) به معنی پند و موعظه و یکی از نام‌های قرآن شریف بوده و اولین شماره‌ی آن در ماه مبارک رمضان 1424 منتشر گردید. کشیلا هر ماه در 8 صفحه‌ی قطع رحلی بزرگ به صورت 4 صفحه رنگی و در شمارگان 2000 نسخه چاپ و در بیشتر شهرها و روستاهای آلبانی توزیع می‌گردد.

لازم به ذکر است که بیشترمخاطبان این نشریه قرآنی سنین 12 تا 25 سال بوده و جمعی از شخصیت‌های وزین علمی، دینی و فرهنگی آلبانی با هیأت تحریریه‌ی این ماهنامه همکاری دارند. تاکنون 21 شماره از این ماهنامه در شمارگان مجموعی 42000 نسخه و بیش از 310000 صفحه مطلب قرآنی به چاپ رسیده و به لطف الهی مورد استقبال بسیاری از مخاطبان در آلبانی، کوزوو، مقدونیه و ترکیه قرار گرفته است.

با توجه به استقبال مخاطبان، طرح تبدیل این نشریه به مجله‌ی ماهانه، به‌زودی اجرا خواهد گردید.